Tænk blogs ind i kommunikationen

Mange virksomheder overser værdien af at tænke blogs ind i kommunikationsstrategien. Det er rigtig ærgerligt, for bloggerne får større og større indflydelse på, hvad der bliver købt i både webshops og fysiske butikker.

Tænk madblogs ind i kommunikationenMens læsertallene på traditionelle medier som aviser, fagblade, ugeblade og magasiner er styrtdykket gennem de seneste år, er antallet af danske blogs og deres læserskare inden for bl.a. mad, mode og livsstil nærmest eksploderet. For eksempel var der i marts 2011 registreret cirka 300 madblogs på portalen Madblogs.dk. I juli 2013 er antallet mere end fordoblet til cirka 670 madblogs, og de mest populære danske blogs har forlængst rundet de 100.000 besøgende om måneden.

Blogs har større troværdighed end artikler og annoncer

Sidste år viste en undersøgelse, at 64 procent af forbrugerne stoler på online anbefalinger fra andre forbrugere, for eksempel på blogs. Til sammenligning stoler 48 procent på anbefalinger i avisartikler, mens annoncer, nyhedsbreve og andre betalte reklamer vurderes at have langt lavere troværdighed. (Kilde: The Nielsen Company).

Sociale medier handler om netværk og relationer

Inden du træder ind i blogosfæren er det vigtigt at bruge tid og ressourcer på at sætte dig ind i, hvordan sociale medier fungerer. Du skal VILLE dialogen med bloggerne og deres læsere. Drop den traditionelle tankegang om at udsende et budskab til en gruppe modtagere, for eksempel via en pressemeddelelse. I stedet skal du tænke i at skabe netværk og relationer ved at:

Lytte og lære: Følg de vigtigste blogs inden for dit område. Lyt til kritik og forslag. Skriver en blogger om dine produkter og din virksomhed, så følg med i kommentarerne til indlægget. Følg brugernes adfærd i blogs og på andre sociale medier som eksempelvis Facebook og Twitter – her kan ligge en guldgrube af informationer og ideer til din virksomhed.

Være tilstede: Tilbyd hjælp, besvar spørgsmål og ret misforståelser på for eksempel blogs, hvis det er relevant. Vis brugerne, at du er tilstede og følger med i debatten. Skab personlige relationer til de væsentligste bloggere inden for dit område – sørg for at møde dem ansigt til ansigt og lad dem lære dig og din virksomhed at kende.

Gå i dialog: Svar hurtigt på kritik i indlæg på blogs. Vær venlig, ærlig og menneskelig i dine svar. Erkend hvis der er begået fejl og fortæl, hvad du gør for at rette dem. Forsøg at tage brodden af kritikken, inden den vokser sig større og måske breder sig på nettet og i pressen.

Styrker og svagheder ved at bruge blogs i kommunikationen:

En del virksomheder er allerede i gang med at udforske mulighederne i blogverdenen. Men ligesom alle andre medieplatforme har blogs både styrker og svagheder. Læs med her, inden du beslutter dig for at inddrage blogs i din kommunikationsstrategi:

Styrker:

  • Blogs har høj troværdighed og denne form for ”forbruger-til-forbruger” kommunikation har stigende indflydelse på folks købsbeslutninger.
  • Samarbejde med relevante bloggere kan give dig værdifuld viden og nye input om brugen af dine produkter, forbrugertrends m.m.
  • Den enkelte blogger kan blive en værdifuld ambassadør for din virksomhed og dine produkter.
  • Bloggere har hele tiden brug for nyt indhold til deres blogs og er derfor interesserede i nyheder inden for deres interesseområde.
  • Google kan rigtig godt lide blogs med meget trafik og relevant indhold. Det betyder, at jo flere bloglinks du får til dit virksomheds- eller produktsite, jo højere kommer dit site op i søgninger.

Svagheder:

  • Det kræver en del tid og arbejde at finde de relevante bloggere og i øvrigt holde sig ajour i ”blogosfæren”.
  • Du har ingen kontrol over, hvordan den enkelte blogger viderebringer dine budskaber til læserne (men det har du heller ikke i kontakten med journalister på traditionelle medier).
  • Du kan ikke få kontrollerede læsertal eller læserprofiler på de forskellige blogs og ved dermed ikke, hvor præcist du rammer din målgruppe.

2 kommentarer til Tænk blogs ind i kommunikationen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *